OBOS-ekspert: – Tror de kvesser klørne på Nordmøre nå

TV 2s ekspert på OBOS-ligaen, Amund Lutnæs, mener KBK har størst muligheter i opprykkskvaliken. Tidens Kravs Rune Edøy tror det blir svært jevnt, og har et annet lag som ørliten favoritt.

Det er mindre enn én uke igjen til Kristiansund Ballklubb skal i aksjon i OBOS-kvalifiseringen. Det er stor spenning rundt det som er å regne som en kvartfinale i cupspill om opprykk, og akkurat nå er det 2879 personer som har sikret plass på tribunen til kampen.

Du kan kjøpe billetter til kvalikkampen her (husk at alle med sesongkort i 2023 kommer inn gratis på sin faste plass).

Samtidig som vi forbereder oss til den kampen, følger vi spent med på lørdagens oppgjør mellom Start og Bryne. Vinneren i den kampen kommer til Nordmøre stadion onsdag 29. november.

Og vinner KBK neste onsdag, venter bortekamp mot Kongsvinger søndag 3. desember. Der avgjøres det hvilket lag fra OBOS-ligaen som skal møte lag nr. 14 fra Eliteserien til to playoff-kamper om å spille i Norges øverste divisjon neste år.

OBOS-ligaekspert Amund Lutnæs i TV 2 holder Kristiansund Ballklubb som favoritt til å vinne kvalifiseringen mot Kongsvinger IL, IK Start og Bryne FK.

I podkasten Driblevekk forteller han at han tror det blir playoff-kamper mellom Kristiansund og Stabæk 6. og 10. desember.

– Jeg tror det blir Kristiansund som kommer til kvalikfinalen. Vi må ikke glemme at KBK er det mestskårende laget i ligaen og er på en oppadgående kurve med Amund Skiri, sier Lutnæs i Driblevekk.

KBK har vunnet fem av de seks siste kampene.

– Jeg tror nok de bare kvesser klørne på Nordmøre nå, og gjør seg klare til denne kvaliken, for her tror jeg de øyner muligheter, legger han til.

al.jpg
Amund Lutnæs er TV 2s ekspert på OBOS-ligaen. Foto: TV 2

– God gjennomkjøring mot Skeid

TV 2s fotballekspert tror det kan være en ulempe for Kongsvinger, som tok tredjeplassen, å vente lenge på å spille en tellende kamp.

– Jeg er veldig spent på hvordan dette utarter seg når KIL ikke skal spille før 3. desember, sier Lutnæs.

Også Driblevekks Dag Alexander Gamst, som har vært TV 2s kommentator på Nordmøre stadion i flere kamper i år, har troen på KBK.

– Vi hadde KBK og Start på direkte opprykk på tabelltipset før sesongen. Begge har fortsatt mulighet til å komme seg opp. KBK fikk en god gjennomkjøring mot Skeid med fem i kassa der, sier Gamst.

Edøy: – KIL og KBK har momentum

Ingen journalister følger KBK like tett som Rune Edøy i Tidens Krav. Han mener OBOS-kvalifiseringen er svært åpen.

– Det er veldig åpent, alle kampene har egentlig en 50-50-sjanse. Men jo flere kamper du spiller, så minker sannsynligheten. Så det er ingen tvil om at Kongsvinger har en fordel – de skal ha hjemmebane og spiller bare én kamp. Og KILs motstander kommer fra kamp onsdagen før, sier Edøy.

Han har ingen tro på storseire til noen lag i kvaliken, og mener vi har veldig spennende og jevne kamper i vente. Og Kongsvingers lette kampprogram kan slå begge veier, mener TKs sportsansvarlig.

– I motsetning til de andre lagene, så har ikke KIL spilt tellende kamp siden serieavslutningen når vi kommer til 3. desember. Det er den andre siden av det.

NTB_3gqb7Xerfck.jpg
Rune Edøy, sportsansvarlig i Tidens Krav, følger KBK tett. Foto: NTB

Edøy mener to av de fire lagene har momentum inn i kvaliken.

– Det er KIL og KBK. Begge lagene har fått en oppsving etter at de skiftet trener. Spesielt KBK, selv om Raufoss-kampen ikke var bra. KBK trenger ikke å frykte kampen mot Kongsvinger hvis man kommer seg dit. Jeg setter ingen penger på det, men holder Kongsvinger som en ørliten favoritt foran KBK.

Om det blir Vålerenga, Stabæk eller Sandefjord som må ut i kvalik, er også helt åpent to runder før slutt.

– Det ultimate hadde vært Vålerenga i en playoff, ikke minst for publikum. Vålerenga har mye press på seg, og vi får se hvordan ungguttene i KBK takler 10.000 tilskuere på Intility Arena. Det kan slå begge veier, sier Edøy.

Gode hjemme, svake borte

Moss-trener Thomas Myhre har tro på Kongsvinger.

– Jeg synes at KIL har sett gode ut i flere kamper. I fjor gikk de hele veien, men røk på målstreken. Jeg vet om ambisjonene og kulturen som er i klubben. Jeg har spilt i Kongsvinger selv, og etter at vi vant den siste kampen, så håper vi på Kongsvinger i kvaliken, sier han til Glåmdalen.

Før KBK og Kongsvinger skal i aksjon, spilles Start–Bryne lørdag kveld kl. 19. Der har en anonym sponsor, som flere medier melder er Erling Braut Haaland, betalt for reisen til bortesupporterne.

Start har vært det beste hjemmelaget i OBOS-ligaen i år, men har bare vunnet to kamper på bortebane. Brynes Rogvi Baldvinsson mener kristiansandslaget er favoritter på Sparebanken Sør Arena i helga.

– Jeg håper vi går til kampen med lave skuldre, og at vi er tøffe i duellene. Vi skal vise Start at det ikke er bare bare å møte elleve jærbuer på banen og noen hundre på tribunen, sier han til Jærbladet.

Kampene

KBKs første kamp i kvaliken spilles på Nordmøre stadion onsdag 29. november kl. 19.00. Motstander blir vinneren av Start–Bryne.

Slik er kampene i OBOS-kvalifiseringen:

• Kamp 1: 25. november klokken 19.00: Start - Bryne (TV 2 Sport 1)
  • Kamp 2: 29. november klokken 19.00: Kristiansund - vinner kamp 1 (TV 2 Sport 2)
  • Kamp 3: 3. desember klokken 14.00: Kongsvinger - vinner kamp 2 (TV 2 Sport 1)
  • 6. desember klokken 19.00: Vinner OBOS-kvalifisering - Nummer 14 i Eliteserien (TV 2 Sport 1)
  • 10. desember klokken 17.00: Nummer 14 Eliteserien - Vinner OBOS-kvalifisering (TV 2 Sport 1)