Oskar har signert ny kontrakt

Oskar Siira Sivertsen (20) har skrevet under en ny kontrakt med Kristiansund Ballklubb.

Bildet: Oskar Siira Sivertsen flankert av sportslig leder Eirik Hoseth (til venstre) og utviklingsleder Leo Totev.

Dette er den tredje kontrakten Sivertsen skriver med KBK. Den nye avtalen har varighet ut 2026-sesongen.

– Det er gøy at det endelig er på plass. Jeg har troen på det vi holder på med for tiden, med prosjektet Amund og resten av teamet har begynt på. Jeg har fått en viktig rolle i laget, og det er gode grunner til å skrive ny kontrakt, sier han.

Oskar fikk en drømmedebut for førstelaget 22. august 2020. Han kom inn som innbytter 88 minutter ut i eliteseriekampen mot Sarpsborg 08, og bare to minutter senere scoret han sitt første mål.

NTB_tVPtZWS1gtc.jpg
Den første scoringen kom i eliteseriedebuten mot Sarpsborg 08. Foto: NTB

Han fikk sitt virkelige gjennombrudd i OBOS-ligaen i fjor.

– Det har vært en lang vei. Jeg har følt i perioder at jeg har stått litt på stedet hvil, så det var deilig at jeg fikk ta det neste steget i fjor. Det var viktig å få tillit, slik at jeg fikk troen på meg selv og på at dette kan jeg få til.

God generasjon fra NEAS Akademiet

Oskar Siira Sivertsen har gått veien gjennom NEAS Akademiet, der han kom inn da han var 12-13 år. Som 14-åring spilte han på G16-laget, og har tatt steg for steg i KBK og på aldersbestemte landslag.

– Det har vært en fin reise. Vi hadde en fin gruppe i NEAS Akademiet, der det er flere som har kommet opp på A-laget nå. Jeg har kommet opp sammen med en god generasjon spillere og har hatt flinke trenere på veien.

Flere av dem han spilte sammen med da han kom til klubben, er i dag en del av førstelaget i Eliteserien.

– Det er gøy! Vi er en kompisgjeng, og det gjør det ekstra artig. Jeg tror vi er blant lagene som har best samhold i hele Norge, sier Sivertsen.

Kantspilleren utmerket seg med både mål og målgivende pasninger i fjorårssesongen, og fortsatte å levere i treningskampene i vinter. Slik håper han det fortsetter utover i 2024.

– Jeg skal prøve å bidra med så mange målpoeng som mulig, og så får vi se hvor langt det holder. Det viktigste er at vi plukker nok poeng og har gode prestasjoner gjennom sesongen.

NTB_hodDCFiUZnA.jpg
Oskar Siira Sivertsen var med på opprykkskampen mot Vålerenga i desember. Foto: NTB

– Utrolig glade

Sportslig leder Eirik Hoseth i Kristiansund Ballklubb er fornøyd med at Sivertsen blir værende i klubben.

– Vi er utrolig glade for at Oskar blir med videre i KBK. Det viser at han trives godt her, og det er kjekt at han har troen på det klubben gjør. Han har jobbet godt, og tålmodigheten lønner seg. Nå er målet at han en gang skal bli for god for KBK, sier han.

Det er viktig å sikre at lokale unggutter blir værende for å utvikle seg videre i KBK.

– Dette er den tredje kontrakten han signerer med KBK, og det er ikke så ofte man har så mange forlengelser. Oskar debuterte tidlig i Eliteserien, har jobbet gjennom flere år, og nå er han en viktig spiller for oss. Han har vært attraktiv for andre klubber, og det er veldig positivt at han vil fortsette jobben i KBK.

NTB_BRentJxs-uY kopi.jpg
Oskar Siira Sivertsen er nå en nøkkelspiller i KBK. Foto: NTB

Har stått på

Utviklingsleder Leo Totev har fulgt Oskar i mange år, og gleder seg over at talentutviklingen i KBK har gitt resultat.

– De første kullene har kommet opp til førstelaget, og det er gledelig at vi som klubb har lagt rette for at de ungdommene kan ha den reisen. Samtidig har Oskar stått på mye selv, også i motgang og når det har vært lite spilletid. Han har virkelig gjort en god jobb selv, og nå representerer han en lang rekke ungdommer som har fått sine debuter for KBK og som tar opp arven etter dem som har vært her i mange år, sier Totev.

2019 kopi.jpg
Utviklingsleder Leo Totev, Oskar Siira Sivertsen og daværende sportslig leder Kenneth Leren avbildet i 2019.

Utviklingslederen ser at mange norske klubber har utfordringer med å beholde sine egne lokale spillere som genererer mye interesse.

– Oskar har spilt 34 ganger på landslag fra U15- til U20-nivå, og har derfor mange beilere der ute, nasjonalt og internasjonalt. Det er derfor et sterkt signal for klubben at han resignerer med oss. Ofte er det slik at spillere drar for tidlig ut av landet før klubbene rekker å få avkastning i verdien som ligger i spilleren. Oskar går nå inn i sine mest spennende år, og det er viktig for oss som klubb at han gjør det her, sier Totev.