Pape Guèye til KBK

Pape Habib Guèye (24) er klar for Kristiansund Ballklubb.

Den senegalesiske spissen kommer på lån fra Aberdeen FC. Låneavtalen varer i første omgang fram til sommeren.

– Dette er en god klubb med mange unge spillere, og jeg er veldig spent på å komme hit. Jeg ønsker å hjelpe laget med å score mange mål, gjøre supporterne glade og ha en god sesong med KBK, sier Pape Habib Guèye.

24-åringen kom til Kristiansund mandag og gjennomførte den medisinske testen, signerte kontrakt og møtte sine nye lagkamerater på Nordmøre stadion. Han er spilleklar i offisielle kamper så snart arbeids- og oppholdstillatelsen er på plass.

Gamle kjente

Pape Habib Guèye startet karrieren i Académie Foot Darou Salam i Senegal, og ble hentet til Aalesunds FK før 2018-sesongen. I løpet av to år i OBOS-ligaen scoret han 22 mål på 53 seriekamper, et snitt på 0,42 mål per kamp.

Han ble hentet av KV Kortrijk i den belgiske toppdivisjonen Jupiler Pro League vinteren 2020, og dro videre til Aberdeen sommeren 2023. Der har han blant annet spilt én kamp i Conference League i høst. Han har også U20-kamper for Senegal.

– Jeg jobbet sammen med Amund Skiri i Aalesund. Han er en hardtarbeidende trener, og det liker jeg. Han er en som jeg har jobbet med etter treninger også, med ekstra oppfølging. Da Amund kontaktet meg, syntes jeg det var et godt tidspunkt for å komme og spille for ham, sier Guèye.

pape3.jpg
Pape Habib Guèye er KBKs nye angrepsspiller.

Senegaleseren har nå erfaring fra flere ligaer, og mener norsk fotball har blitt bedre i løpet av de siste årene.

– Den belgiske ligaen er god, den er tøff og teknisk. I Skottland bruker vi mye kraft opp og ned, så det er en totalt forskjellig liga. I Norge ser jeg at ligaen blir bedre og bedre. Da jeg spilte her tidligere handlet det mye om å løpe mest mulig, men nå ser jeg at mange lag spiller mer fotball.

Guèye tror han vil passe godt inn i KBKs 4-3-3-formasjon.

– Jeg liker å spille både som spiss og kant, sier han.

– Gir oss kraft og råskap

Både KBK-trener Amund Skiri og sportslig leder Eirik Hoseth kjenner til Pape Guèye fra tiden i Aalesund.

– Han gir oss kraft og råskap i angrepet, der han kan spille i alle de tre frontposisjonene. Han har potensial til å prege Eliteserien hvis vi klarer å spille ham god, sier Hoseth.

Pape Habib Guèye er den andre lånesigneringen på kort tid i KBK. I forrige uke kom Hilmir Mikaelsson på lån fra Venezia.

– Det er et krevende overgangsvindu, med mye som skal komme på plass når vi er nyopprykket. Vi skal selvsagt se på permanente løsninger, men det er aldri enkelt å finne en spiss som scorer mye mål. Med en låneovergang kjøper vi oss litt tid, og det går rett og slett på at vi skal ha inn kvalitet. Det blir en hektisk periode med mange kamper i april og mai, og det er viktig for oss å komme godt i gang med sesongen, sier Hoseth.

pape2.jpg
Pape Habib Guèye signerte for KBK mandag kveld.

Det spilles 15 seriekamper og flere cuprunder i perioden låneavtalen varer.

– KBK har ambisjon om å være et godt eliteserielag slik vi var i årene fra 2017 og utover, og da er det viktig å ha den spisskompetansen som Pape har, sier Hoseth.

Én uke til treningsleir

27. februar drar laget på treningsleir til Marbella, og KBK har fått på plass viktige brikker i troppen før avreise.

Til nå i overgangsvinduet har Kristiansund Ballklubb signert Wilfred George Igor, Michael Lansing, Håkon Sjåtil, Ruben Alte og Franklin Daddys Boy Nyenete på permanente overganger, i tillegg til Hilmir Mikaelsson og Pape Guèye på lån.