Sander forlenger kontrakten

Sander Håskjold Nyland (30) har skrevet under ny kontrakt med Kristiansund Ballklubb.

KBKs assistenttrener Sander Håskjold Nyland blir i klubben ut 2026-sesongen. Fredag skrev han under ny kontrakt med KBK.

– Det føles veldig bra! Jeg er på en fin plass og trives veldig godt i KBK, noe jeg har gjort helt siden jeg kom hit i 2020. Jeg liker meg godt sammen med Amund og de andre i teamet, en veldig fin spillergruppe og jeg har veldig tro på det vi driver på med her. Så da var det egentlig en no-brainer, sier han.

Den nye avtalen til Nyland gjør at hele teamet rundt førstelaget har samme kontraktslengde. Både hovedtrener Amund Skiri, keepertrener Conny Månsson og hele det medisinske teamet har kontrakter som varer ut 2026-sesongen.

– Vi er et team som står sammen. Det vitner om at klubben har troen på Amund og oss som jobber rundt ham, og ønsker å ha kontinuitet. Det er både jeg og de andre veldig takknemlig for, sier Nyland.

– Enorm arbeidskapasitet

Sportslig leder Eirik Hoseth sier dette om bakgrunnen for å gi hele trenerteamet samme tidsperspektiv:

– Det gjør at vi bygger et sterkt team med kontinuitet og forståelse for klubbens verdier og måte å drive på.

Se videointervju:

Hoseth er godt fornøyd med at Sander Håskjold Nyland blir værende i klubben.

– Vi er en liten organisasjon, og han er veldig viktig i hele arbeidet rundt førstelaget, både med treninger, kampplaner og også i logistikken. Han har en enorm arbeidskapasitet og lidenskap som er veldig forenelig med klubbens verdier. Vi er veldig glade for å forlenge med Sander, sier Hoseth.

Utvikling

Jobben som assistenttrener handler mye om planlegging av trening og kamper, blant annet gjennom videoanalyse, i tillegg til oppfølging av enkeltspillere og selve jobben ute på treningsfeltet.

– Det som er mest givende er å se utvikling – fra dag til dag, uke til uke og over en periode. At det du driver med faktisk fører til framgang. Resultatene er i enden av det igjen, det er en konsekvens av det vi gjør. Vi skal ha et utviklingsfokus og fokus på hverdagen, sier Nyland.

Den klart største opplevelsen Nyland har hatt i KBK så langt, er opprykket 10. desember i fjor. Og et annet høydepunkt kom for noen uker siden:

– Å vinne første seriekamp på Åråsen. Én ting var comebacket i Eliteserien, men også måten seieren kom på. Vi gravde veldig dypt for å få den, og det var en utrolig god følelse etterpå. Også har vi hatt mange gode kamper her hjemme, med fullsatte tribuner og bra trykk fra publikum i de tidligere årene i Eliteserien, og håper at vi skal få det også utover i sesongen.