Sjåtil blir KBK-spiller

Håkon Sjåtil (21) er klar for Kristiansund Ballklubb.

Kristiansund Ballklubb og Åsane Fotball har kommet til enighet om en overgang for Håkon Sjåtil. Han har signert en kontrakt med KBK som varer ut 2027.

Sjåtil gjennomførte den medisinske testen på torsdag, og deltar fredag på sin første trening i Kristiansund.

Han er en offensiv høyreback som spilte samtlige 30 seriekamper for Åsane i OBOS-ligaen i fjor. Det ble også to scoringer i 2023-sesongen.

– Det føles utrolig bra, jeg har gledet meg til å komme hit! Jeg har hørt mye bra om spillergruppa og treneren, så jeg er veldig fornøyd, sier Sjåtil.

Opp et nivå

Han trekker også fram sjansen til å spille i Eliteserien som en grunn til at valget falt på KBK.

– Det er gode muligheter for å få spilletid hvis jeg gjør jobben min. Jeg er veldig spent, jeg har aldri prøvd meg på dette nivået før. Jeg har ikke spilt så lenge i toppfotballen, men jeg er forberedt på at nivået er litt høyere.

Sjåtil startet karrieren i Lyn 1896, og kom til Åsane sommeren 2022 i forbindelse med at han startet studier på Handelshøyskolen i Bergen.

– Jeg skal fortsette å studere, men gjør fotballen om til prioritet én. Og så skal jeg fly inn til de eksamenene jeg må ta, og tar det øvrige over nett.

Se videointervju:

– Høyt potensial

Sportslig leder Eirik Hoseth er glad for å ønske Sjåtil velkommen til Nordmøre stadion.

– Han er en spiller som gjorde det bra i OBOS-ligaen i fjor, og det er naturlig for oss å se i det segmentet. Han har høyt potensial, stor fart og er god med ballen. Han er en fin type med sult og pågangsmot som vil passe godt i KBK. Det er en profil som trenerteamet har sett etter, sier Hoseth.

Med Håkon Sjåtil, Michael Lansing og Wilfred George Igor inn på permanente overganger så langt i vinter, mener KBKs sportslige leder at det blir en god miks av typer i garderoben.

– Vi ønsker å sette sammen et godt kollektiv både på banen og i garderoben, det er et område vi kan konkurrere på. Vi så i kvaliken før jul at vi har en sammensetning av typer som går godt sammen, og vi skal holde på disse verdiene, sier Hoseth.

sjaa1.jpg
Håkon Sjåtil møtte Awet Alemseged og KBK på Nordmøre stadion i 2023-sesongen. Nå er overgangen fra Åsane til KBK klar. Foto: Terje Stamnes