Skiri fortsetter som hovedtrener i KBK

Amund Skiri (45) har signert en treårskontrakt med Kristiansund Ballklubb.

Kristiansund Ballklubb og Amund Skiri har kommet til enighet om en avtale som gjør at Skiri fortsetter som fast hovedtrener i klubben.

– Jeg trives her og har troen på at vi skal få til noe bra i Kristiansund, sier han.

Skiri kom til KBK 26. august i år, og hadde i første omgang en kontrakt som varte ut 2023.

Gjennom høsten har Kristiansund Ballklubb jobbet med en plan for hva vi ønsker av en hovedtrener, og har kommet fram til at Skiri passer til klubbens langsiktige ambisjoner. Både spillere og ansatte har blitt hørt i denne prosessen. Derfor er klubben svært glad for å kunne presentere Skiri som fast hovedtrener.

– Amund samsvarer godt med klubbens verdier og strategi. Han er en fagmann som har plukket opp mye av grunnlaget som lå her fra før, og han har bygd videre på den fantastiske jobben som er gjort i klubben gjennom flere år. Det er utrolig spennende med Amund som hovedtrener i KBK, sier sportslig leder Eirik Hoseth.

Familien flytter til Nordmøre

Skiri forteller at han har blitt tatt godt imot i Kiristiansund.

– Det er en veldig kjekk gjeng å jobbe med, både trenerteamet, de ansatte, de frivillige og ikke minst spillerne. Dette er en bra plass å være som fotballtrener.

Så langt har han brukt det meste av tiden sin i selve klubben, og han gleder seg til å oppleve mer av alt utenfor stadion etter hvert.

– Jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med byen og folk i byen, og at familien min skal komme til Kristiansund. Jentene går på skole, så vi må finne riktig tidspunkt å flytte, men de er veldig klare på å komme hit. Det er et lite eventyr vi er med på, sier Skiri.

skiri2.jpg
Amund Skiri blir KBKs hovedtrener de neste årene.

Nå har han ledet KBK fram til playoff-finaler mot Vålerenga. Denne uka blir det avgjort om det blir spill i Eliteserien eller OBOS-ligaen neste sesong.

– Resultatene er viktig i en fotballklubb, men samtidig liker jeg hverdagen veldig godt. Og da handler det om utvikling og forbedring. KBK har vært en fantastisk klubb de siste årene, og det var et stort hull å fylle da Christian Michelsen gikk ut. Jeg må gjøre det på min måte, og som hovedtrener er man leder for en hel organisasjon. Jeg vil sette mitt preg på det, og jeg er utrolig opptatt av at hver enkelt skal utvikle seg – uansett om du er ansatt, frivillig, spiller eller trener, sier Skiri.

Han ønsker at Kristiansund Ballklubb skal spille i Eliteserien.

– Det ligger i strategien til klubben at vi skal være et lag som kjemper i norsk toppfotball. KBK er en klubb og som bør ha ambisjoner om å være med i den øverste ligaen, sier Skiri.

Verdigrunnlaget

Sportslig leder Eirik Hoseth er klar på at det ikke bare er den siste tidens resultater som har avgjort ansettelsen av hovedtrener.

– Amund har vært et navn som KBK har snakket om tidligere også. Klubben har vært utrolig flink til å finne folk som er sultne og som ikke har sluppet til andre steder, eller ikke slått til andre steder – tenk for eksempel på Amahl Pellegrino. Det har vært en tydelig profil i klubben, og vi er nøye på å være tro mot det og ikke gå bort fra verdigrunnlaget. Amund er virkelig klar og sulten. Han har hatt gode resultater, men det vil alltid svinge litt, det er vi forberedt på, sier Hoseth.

Se videointervju med Amund Skiri: