Startskudd for KBK-sponsorene på frokostmøte

Det lokale næringslivet fikk frokost og informasjon om det som skjer i KBK, rett før vi skal i gang med eliteseriesesongen 2024.

Fredag morgen var en rekke av KBKs støttespillere i lokalt næringsliv samlet i frokostsalen på Scandic Kristiansund.

Frokostsamlingen er et startskudd på sesongen, der sponsorer treffes og får informasjon om det som foregår i KBK ti dager før seriestart.

– Vi takker dere alle for støtten, og at vi får lov til å bruke av ressursene deres til å skape store opplevelser som betyr så mye for regionen, sa daglig leder Kjetil Thorsen i KBK til forsamlingen.

frokost4.jpg
Etter frokosten samlet gruppa seg i møterom Sørsund.

Det ble mimret tilbake til opprykkskampen Vålerenga–KBK 10. desember, men enda viktige er det som skal skje i klubben framover. Det er mye nytt både på og utenom banen, og målet er at Kristiansund Ballklubb stadig skal utvikle seg.

KBKs nye styreleder Odd Einar Folland fortalte litt om hvordan han ser for seg KBK i framtiden.

– Jeg har stor respekt for arbeidet som er gjort siden klubben ble stiftet i 2003. Vi er i underholdningsbransjen, og det er lov å ha meninger om KBK. Her er det rom for både latter, tårer og kritikk. Jeg har snakket om europacupspill, og vi må sette oss mål. I løpet av 3-5 år er det fullt realiserbart å komme oss ut i det utstillingsvinduet, slik som andre norske klubber har gjort, sa Folland.

Den mangeårige SpareBank 1 Nordmøre-sjefen la til at han nå gledet seg til å kjempe for enda mer penger fra hovedsponsoren ...

frokost2.jpg
Styreleder Odd Einar Folland drømmer om europacupspill for KBK i løpet av fem år.

Det er i første omgang Amund Skiri som har ansvaret for at laget leverer de sportslige resultatene som skal til.

– Vi er på vei opp, og vi skal være ungdommelige. Det er mange unge gutter på laget, og de vil variere i prestasjonene. Men vi skal være et eksplosivt lag i alle spillets faser – i press, når vi går framover og når vi jobber tilbake. Vi er et energisk lag som ønsker å ha ballen, sa KBKs hovedtrener.

Skiri fortalte også sponsorene om noe KBK har brukt noen millioner på i vinter, nemlig nye spillere og hvordan de vil passe inn på laget og klubben.

frokost1.jpg
Trener Amund Skiri snakket om årets KBK-tropp.

I kvinnefotballen er det blitt vanlig at satsingen knyttes tett opp mot de eksisterende miljøene på herresiden, slik at grunnlaget for å satse blir bedre. Det skjedde også i KBK.

– I 2019 ble det tatt en god beslutning. De beste jentene på Nordmøre må spille fotball i KBK, sa daglig leder Liv Berit Bach i KBK Kvinner.

KBKs kvinnelag spiller i 3. divisjon, og på grunn av koronapandemien og stadige endringer i divisjonssystemene har det vært vanskelig å ta det avgjørende steget opp til nasjonalt nivå. Noen år har det ikke vært mulig å rykke opp, mens andre sesonger har nåløyet vært ekstremt trangt.

– Det har vært mange annerledesår siden oppstarten, som har gjort det vanskelig å ta steget opp. Kvinnefotballen er i rivende utvikling, og sentralt jobber de med å få til de riktige modellene slik at norske lag kan prestere på et høyt nivå. Og det får konsekvenser også nedover i divisjonene. Vi håper det stabiliserer seg etter hvert, sa Bach.

frokost5.jpg
Liv Berit Bach fortalte om status i KBK Kvinner.

Hun benyttet samtidig anledningen til å oppfordre sponsorene til å bli støttespiller for KBK Kvinner, og viste fram en sniktitt på årets nye drakt.

– Vi håper å selge mange drakter til jenter på Nordmøre i år. Og det er fortsatt et par ledige sponsorplasser på drakta!

Noe av det mest positive ute på banen for KBK for tiden, er de mange unge, lokale spillerne på laget. Dette skyldes satsingen som er gjort i NEAS Akademiet gjennom flere år.

– I dag har vi 54 prosent lokale spillere i stallen, og det representerer en veldig bærekraftig klubbdrift. Vi har en lokal stamme som er billigere i drift, og vi får penger ved salg. I fjor var vi best i landet på spilletid til dem som er 23 år og yngre i de to øverste divisjonene, sa utviklingsleder Leo Totev.

Kjetil Thorsen avsluttet med å takke alle støttespillere, og oppfordret til at sesongkortene som bedriftene har kjøpt blir brukt på Nordmøre stadion i år!