Sterk hjemmeseier mot Sandefjord

KBK tar nok en sterk hjemmeseier! Vinner fortjent 2-0 over Sandefjord og klatrer dermed opp på tredje plass på tabellen!

Sandefjord Fotball gjestet Kristiansund stadion til kamp i den 13. serierunden. Et formsterkt Sandefjord lag som hadde vunnet sine tre siste kamper, og heller ikke hadde sluppet inn mål. Mens hjemmelaget, etter en fantastisk start på sesongen, har vært inne i en litt tyngre periode med kun én seier de siste fem kampene. Men med seier i kveldens oppgjør ville hjemmelaget fortsatt ha los på medaljeplassene. Kampen ble spilt i godt tradisjonelt julivær på nordvestlandet der gradestokken viste 12°, en frisk bris overskyet men med ett og annet solgløtt.

Første omgang

Hjemmelaget gikk direkte fra avspark og i angrep, og var kun marginer fra tidlig ledelse da Strand Nilsen ble spilt gjennom. Men Sandefjord sin sisteskanse var først på ballen og avverget.

Willumsson fikk hele stadion til å juble etter 8 spilte minutter, men scoringen ble korrekt annullert for offside. Etter et kvarter var det ivrige Skarsem som dro opp et angrep på vår venstre side. Hans harde innlegg endte etter hvert hos Willumsson som avsluttet hardt, men skuddet ble reddet av Sandefjord sin keeper.

Etter halvspilt omgang hadde KBK hatt et lite overtak  og skapt de største sjansene. Men Sandefjord tok litt over og presset høyt. Det var et par ganger der det så ut til at forsvaret og McDermott hadde problemer, men klarte å spille seg ut. I det 27. spilleminutt skapte KBK igjen en nesten-sjanse etter fine kombinasjoner, men avslutningen ble blokkert. Sandefjord fortsatte og presse høyt, og med sin direkte spillestil skapte de utfordringer for KBK forsvaret. Men skuddene ble enten blokkert, eller så stod McDermott i veien.

Omgangen endte 0-0 etter at begge lagene hadde perioder der de dominerte banespillet.

Andre omgang

Starten av andre omgang var jevnspilt med to angrepsvillige og direkte lag. I det kampen passerte 55 minutter fikk de nesten 2000 nordmøringene på tribunen endelig noe å juble for. Gjertsen kom seg fri på venstre siden og fikk lagt inn. Etter litt klabb og babb inne i Sandefjord sin sekstenmeter havnet ballen hos Aasbak som satte avslutningen til side for Sandefjords keeper Storevik. Dermed 1-0 til hjemmelaget!

Michelsen foretok KBK sine første bytter i det 58. minutt da Mucolli og Strand Nilsen ble erstattet av Bendik Bye og Amin Askar.

Etter scoringen var det Sandefjord som hadde størst ballinnehav og kom til noen avslutninger, uten at det ble veldig farlig foran McDermott. Aggressive KBK spillere forsvarte seg godt, og tok overganger så snart de vant igjen ballen.

Michelsen gjorde to nye bytter etter 77 spilte minutt. Ut gikk Diop og Kartum, inn kom Kalludra og Pål Erik Ulvestad. Med i underkant av 10 minutter igjen ble Strand Nilsen og kaptein Ulvestad erstattet av Askar og Pål Erik Ulvestad. KBK sitt siste spillerbytte ble foretatt i det 83. minutt da Kastrati erstattet Willumsson.

KBK tok mer og mer over utover i andreomgangen. Bye var veldig nære på å gi hjemmelaget en 2-0 ledelse i det 84. spilleminutt. Gjertsen avsluttet fra 20 meter, skuddet ble blokkert av keeper og på returen traff dessverre ikke Bye skikkelig på avslutningen og den ble reddet av en Sandefjord forsvarer.

Men i det 89. minutt var det på nytt grunn til jubel på landets hyggeligste og mest intime stadion. KBK gjenvant ballen 18 meter fra Sandefjord sitt mål. Kalludra dro av både en og to Sandefjord spillere og skulle spille gjennom en KBK spiller på vei gjennom. Men en uheldig Fjeldskår satte ut foten og styrte ballen i eget nett. Spikeren i kista og 2-0 til hjemmelaget!

KBK styrte det meste av spillet de siste minuttene. Det ble lagt til 5 minutter, men ingen av lagene klarte å score flere mål, og dermed endte det 2-0 og en sterk 3 poenger mot et godt Sandefjord! KBK klatret til tredjeplass på tabellen.

KBK_Lagoppstilling_RUNDE_13_SAN.jpg

Nå er det 3 uker til neste kamp i Eliteserien da laget tar turen til Stavanger for å møte Viking søndag 8. august. Men før det er det 1. rundekamp i NM, borte mot Volda søndag 25. juli. Neste hjemmekamp er lørdag 14. august da vi tar imot Stabæk.