Suksesshistorien Kristiansund BK, har fått seg en «knekk»

Kjære KBK-familien vår! Vi er så glade det er nettopp dere vi har i ryggen når tidene er vanskelige, og vi skal snu vonde trender! Dere er fantastiske, og støtten og tålmodigheten betyr mer enn noen gang!

Høsten 2003 ble Kristiansund Ballklubb stiftet, få våget nok den gangen å drømme om det som skulle vise seg å skje.

I Kristiansund var vi gode på enkeltspillere, rivaliseringen mellom klubbene på Nordmøre var viktigere enn å enes om en klubb.

Mange fotballklubber har tatt store steg og hatt en god utvikling, men vi vil påstå at det man har prestert i KBK er helt uten sidestykke i norsk fotball. Resultatforbedring hvert år de første 18 årene er en prestasjon man neppe vil se igjen av noen klubb. Arbeiderbyen Kristiansund og Nordmøre fikk endelig lønn for strevet da vi rykket opp i Eliteserien høsten 2016.

Årsaken til suksessen er mange, klubben har alltid hatt ønske om å framstå som folkelig, og skal man oppfattes som folkelig må man gjenspeile verdier som gjør at folk føler seg hjemme i kontakt med klubben. Videre har klubben vært opptatt av at utviklingen skal gå i riktig tempo, man må hele tiden bygge stein for stein for å tåle neste nivå. Den enorme framgangen til klubben er ikke tilfeldig, den er et resultat av en tydelig strategi og som klubben har holdt fast ved i tykt og tynt. Treningskultur, systematikk rundt spillerlogistikk, hvilke krav vi stiller til KBK-spilleren og langt mere fokus på prestasjon enn resultat, har gitt resultater.

En «typisk» KBK-spiller skal være sulten, ha lyst til å bli bedre, være trenbar og helst skal han ikke ha opplevd større ting enn KBK. At klubbens styre, administrative ledelse, sportslig ledelse og andre involverte i og rundt klubben har dratt i samme retning, og at man har gitt sportslige ansvarlige trygghet til å bygge prosjektet over tid har også vært en viktig årsak til suksessen. KBK vil vanskelig være konkurransedyktige med de beste i landet på omsetning, derfor har vi stort fokus på humankapitalen.  Vi må være best på alt som ikke koster penger; Jobbe hardt, møte på jobb til rett tid, gi energi, la alle kjenne på «varmen», det er gratis å være hyggelig mot andre. KBK er et «VI-prosjekt» og bokstaven Æ eksisterer ikke i KBK-alfabetet.

Basert på omsetning har klubben over lang tid overprestert både på banen og i kontorene.

Intet tre vokser inn i himmelen

Denne sesongen er vår sjette sesong i Eliteserien. De fem første årene har vi levert dårligst syvendeplass og best femteplass, en utrolig prestasjon av en «liten» klubb. Vi er nå kommet over halvveis i årets sesong, klubben har fattige seks poeng. All statistikk tilsier at klubben i 2023 vil spille i OBOS-ligaen.

Klubben gjennomfører løpende evalueringer av hvorfor vi befinner oss i denne situasjonen. Så lenge det er teoretisk mulig å spille Eliteserie i 2023 gir vi ikke opp håpet, men samtidig må man også være forberedt på at alternativet kan være OBOS-ligaen. Klubben må tenke både på kort og lang sikt, hvordan prestere best mulig i 2022, samtidig som vi må være mest mulig konkurransedyktig i 2023. Når klubben i 2023 fyller 20 år vil målsettingen enten være å gjøre det best mulig i Eliteserien, eller å rykke opp til Eliteserien, det gjenstår å se. De grep og beslutninger som gjøres i klubben i den kommende tiden vil basere seg på ovennevnte: prestere best mulig i 2022, samtidig klargjøre oss til 2023.

Vi vil takke alle med blått hjerte som støtter oss, det betyr utrolig mye for oss som står i dette om dagen. Klubbens verdier og prestasjoner over lang tid har gjort at mange er glad i klubben, og selv om klubben akkurat nå sliter både økonomisk og sportslig er det godt å kjenne på støtten.

De samme verdiene som har bragt oss dit vi er i dag skal også få oss ut av denne situasjonen.

Dog er det uansett slik at klubben må tilpasse og gjøre endringer. Vi vet at det som var bra nok i fjor er for dårlig i år. Fotballøkonomi er kompleks, det fleste klubber sliter med å få den ordinære driften i balanse. Det er et par forhold som i størst mulig grad påvirker økonomien positivt, å vinne fotballkamper og spillersalg. Klubben må jobbe aktivt for at vi i årene som kommer skal gjøre begge deler, dog er man selvsagt klar over at jobben som vi alle har gjort så langt i år ikke er god nok.

KBK er familien

KBK har gitt oss opplevelser, vennskap og samhold som vil vare livet ut.

Opplevelser som når da Bamba scoret i Grimstad, da Bamba satte inn 3-2 i seriefinalen mot Sandefjord, da vi sto på rådhusplassen foran tusenvis av nordmøringer da opprykket var sikret, da vi slo Molde på Aker Stadion i 2017, da Sondre Sørli satte inn 3-2 mot Rosenborg, da Floa som flør ble spilt på Ullevål stadion foran nesten 30 000 tilskuere med Ole Gunnar og Manchester United på motsatt banehalvdel, at barna på fotballskolen i Aure har byttet ut RBK-drakt med KBK-drakt og at barna i Batnfjord har byttet ut MFK-drakt med KBK-drakt osv.

Samholdet og stoltheten man føler for KBK er et resultat av mange års arbeid og resultater, årets innsats kan ikke alene definere hvor stolt og glad vi er i klubben vår.

De største opplevelsene har vi enda ikke hatt, kanskje får vi en dag medalje i Eliteserien, spiller i Europa eller kanskje løfter bøtta over hodet på Ullevål. Har man troa og bevarer samholdet er alt mulig. Har man opplevd nedturer som nå, tror vi også opplevelsen av oppturene blir langt sterkere.

KBK er familien vår, familien sin stiller man opp for! Og vi er uendelig takknemlig for alle som står sammen med oss og støtter oss i denne vanskelige tiden. Vi vil til slutt rette en spesiell takk til Uglan Supporterklubb som alltid står bak klubben og på imponerende vis lager fantastisk stemning på våre kamper.

Vi sees på stadion!

Med sportslig hilsen