Surt tap mot Glimt

KBK spilte en god kamp mot regjerende seriemester Bodø/Glimt, og vi er både stolte og enormt skuffet etter at det endte med tap.

KBKs unggutter viste stor vilje mot Norges beste lag, og det sto 2-2 fram til det 88. spilleminutt på Nordmøre stadion. Dessverre holdt det ikke helt inn, og det ble et svært surt 2-4-tap mot Glimt.

Rammene var perfekte, med et nesten fullsatt Nordmøre stadion, godvær og årets første virkelige storkamp på hjemmebane i årets eliteseriesesong.

For KBK startet Lansing, Isaksen, Olsen, Jarl, Rakneberg, Bruseth, Alte, Willumsson, Sivertsen, Guèye og Mikaelsson. Og KBK begynte kampen veldig positivt de første ti minuttene.

pape1.jpg
Pape Habib Guèye kunne juble for scoringer i begge omgangene. Foto: NTB

Begge lag hadde avslutninger utenfor mål på sine første angrep, og den første store sjansen kom da KBK fikk frispark i god posisjon etter fem minutter. Skuddet fra Sivertsen gikk i muren, og ballen landet hos Marius Olsen som avsluttet på første touch, Glimt-keeper Nikita Haikin vartet opp med en kjemperedning og slo ballen til corner.

Åpen kamp

Deretter tok bortelaget mer over. Med 12 minutter spilt måtte Lansing dra fram to gode redninger nede i sitt venstre hjørne etter headinger fra Glimt.

Begge lag skapte sjanser utover i omgangen, men det var Bodø/Glimt som fikk det første målet da de kontret etter en KBK-corner. August Mikkelsen la ballen til Albert Grønbæk, som satte inn 0-1 på fra 20 meter.

Men KBK fikk utligningen før pause. Vi hadde et godt trykk på Glimt, og Alte fikk ballen rettvendt i 16-meteren. Han la lavt inn til Guèye, som satte inn 1-1 til full jubel på Nordmøre stadion!

På overtid burde det blitt 2-1 til KBK. Mikaelsson kjempet til seg ballen på midtstreken, og løp mot Glimt-målet. Han la videre til Alte mot høyre, men trønderen avsluttet på Haikin. Det sto 1-1 til pause.

hilmir1.jpg
Hilmir Mikaelsson spilte en bra kamp og skapte flere muligheter med sin duellstyrke. Foto: NTB

God start på andre omgang

KBK fortsatte med sterkt spill i andre omgang. Etter 55 minutter driblet Guèye seg innover fra høyrekanten til midten av banen. Han ga videre til Willumsson, som skjøt i tverrliggeren.

Kort tid etter fyrte også Bruseth av et langskudd som gikk utenfor. I denne perioden var det KBK som var klart best.

Likevel var det Glimt som tok ledelsen på nytt. Sondre Sørli kom framover på høyresiden og la 45 grader ut til Grønbæk, som satte inn sitt andre for dagen.

Etter målet mistet KBK momentum, og bortelaget skapte flere sjanser. Men så var det KBK sin tur til å score mot spillets gang da Guèye snappet ballen etter en feil i Glimt-forsvaret. Haikin var helt utspilt, og KBK utlignet til 2-2!

pape2.jpg
Pape Habib Guèye scoret begge KBKs mål. Foto: NTB

Og det var stillingen fram til det 88. minutt. Da fikk Jens Petter Hauge stå alene til venstre i KBKs 16-meter, og curlet inn 2-3. På overtid satte Kasper Høgh inn Glimts fjerde mål etter en kontring.

Dessverre ble det ikke poeng mot Bodø/Glimt denne gangen heller, men KBK kan være stolte av prestasjonen. Vi takker samtidig et strålende publikum som lagde ordentlig trøkk på Nordmøre stadion i dag.

Neste hjemmekamp spilles mot Brann mandag 20. mai (andre pinsedag) kl. 17.00.