Takk til KBK-legenden Aliou Coly

Med ti sesonger i KBK er Aliou Coly en av de viktigste spillerne i klubbens historie.

– Ti sesonger, det gikk fort. Man er jo happy når man er på samme sted i ti år, sier Aliou Coly.

Han kom til Kristiansund Ballklubb i 2014. Først på lån fra Molde FK, og deretter på permanent overgang året etter. 8. juli 2023 spilte han sin siste kamp for KBK, borte mot Raufoss, før kontrakten gikk ut ved månedsskiftet.

Coly er på femteplass på KBKs adelskalender med spillerne som har flest kamper for klubben. Han har spilt nærmere 250 serie- og cupkamper og scoret tolv mål.

– Jeg vil takke alle for tiden vi har vært sammen i KBK. Jeg takker hele KBK-familien, lagkamerater, trenere og supportere, sier Coly.

NTB_K7F2gV237c4.jpg
Aliou Coly har spilt en rekke kamper med kapteinsbindet.

Opprykket er det største

Aliou Coly startet karrieren i Casa Sports i Senegal, og kom til Molde FK før 2013-sesongen. Da ble han hentet som spiss, og scoret fire mål i debuten for romsdalingene, i en cupkamp mot Elnesvågen.

I KBK har han først og fremst utmerket seg som en råsterk forsvarsspiller, både på høyreback og som midtstopper.

– Hjemme i Senegal spilte jeg overalt på banen, sier Coly.

Da han kom til Kristiansund på lån før 2014-sesongen, ble han en del av en sterk forsvarsfirer sammen med Dan Peter Ulvestad, Espen Næss Lund og Erlend Sivertsen. Dette bidro til at KBK spilte seg fram til opprykkskvalik i sin andre sesong i 1. divisjon.

Før 2015-sesongen ble overgangen gjort permanent, og Coly spilte hele 34 serie-, cup- og kvalikkamper for et KBK-lag som kom på tredjeplass. Opprykket kom endelig året etter, høsten 2016.

– Det var et stort år, sier Coly, som fikk med seg seks sesonger i Eliteserien for KBK.

Ellers er det møtene med sin tidligere klubb han husker best av enkeltøyeblikk.

– Kampene mot Molde er spesielle, med derby-følelsen!

NTB_Xpp8J3orhQQ.jpg
Aliou Coly løftet pokalen og jublet sammen med lagkameratene etter at seriegullet i OBOS-ligaen ble sikret høsten 2016.

Sterk melding

Daglig leder Kjetil Thorsen takker Coly for tiden i klubben, både på og utenfor banen, og ønsker ham lykke til videre.

– Da Aliou kom hit, var vi en mye mindre klubb enn nå, og jeg fikk et nært forhold til alle som kom utenfra. Han har vært ofte hjemme hos meg og Kari. Da jeg ble syk for fem år siden, fikk jeg mange meldinger, og den jeg fikk fra ham var spesiell. Den har jeg med meg i hjertet, sier Thorsen.

Coly har fått et nært forhold til menneskene i klubben.

– I Molde var jeg en del av et lag, mens i KBK er jeg i en familie, sier han.

coly1.jpg
Aliou Coly og Kjetil Thorsen.

Generasjonsskifte

KBK har tatt store steg i tiden senegaleseren har vært i Kristiansund.

– Det har vært stor utvikling, og Coly har vært med hele veien. Vi har hatt stor kontinuitet i spillerstallen i mange år, og nå må vi sikre at vi får et generasjonsskifte slik at de som er unge i dag kan få den samme reisen som de eldre spillerne i KBK har hatt, sier Thorsen.

Det er mange unge forsvarsspillere som ønsker å ta opp arven.

– Jeg vil ikke stå i veien for Max, Bendik, Marius og andre. Det er en god miks nå, sier Coly.

Selv ønsker han å fortsette fotballkarrieren i utlandet. Han forteller at han har noen tilbud som han vurderer, men har ikke bestemt seg for fremtiden.

Kristiansund Ballklubb ønsker lykke til videre, og takker Aliou for en enorm innsats for klubben gjennom ti sesonger!

NTB_TpmOJjNvuUQ.jpg
Aliou Coly i duell med Manchester Uniteds Marcus Rashford i treningskampen 30. juli 2019. Foto: NTB
NTB_glfhQLKOWb4.jpg
Aliou Coly jubler med Bent Sørmo etter scoring mot Start i 2020-sesongen.