DSC_0047 kopi 2

Takk til Sean McDermott

Sean McDermott (30) avsluttet KBK-karrieren med å bli straffehelt i kvaliken. Nå forlater han klubben etter sju sesonger i Kristiansund.

Sean McDermott har spilt 171 offisielle kamper for KBK og er blant de ti spillerne med flest kamper i klubbens historie. Kontrakten går ut ved nyttår og blir ikke forlenget.

– Årene har gått fort. Jeg opplevd mye med KBK, og fått kone og barn her, og ser tilbake på veldig fine år i Kristiansund. Jeg er veldig takknemlig for det jeg har opplevd på fotballbanen med klubben, og det mest spesielle for meg er supporterne. Folkene i byen har vært fine mot meg fra dag én, og de vil alltid stå meg spesielt nært. Spillere og trenere kommer og går – sånn er det i alle klubber – men supporterne vil alltid være der, uansett, sier McDermott.

NTB_DWIkFB6DstY.jpg
Sean McDermott fikk raskt et godt forhold til KBK-supporterne. Han ble kåret til Folkets spiller i Eliteserien i 2017. Foto: NTB

Umiddelbar suksess

Keeperen kom til Kristiansund Ballklubb i forkant av 2017-sesongen, og bidro sterkt til at KBK endte på en meget god sjuendeplass i vår første sesong i Eliteserien. Etter sesongen ble han kåret til Folkets spiller under Fotballfesten.

McDermott ble Årets spiller i KBK i 2018-sesongen, og samme år ble han tatt ut i landslagstroppen for Irland.

Vinteren 2019 dro McDermott til rumenske Dinamo București. Oppholdet der ble ikke som ventet, og sørlendingen kom tilbake til Kristiansund og spilte 28 kamper da KBK tok sjetteplass i Eliteserien i 2019.

2020-sesongen ble delvis ødelagt av skade, men i 2021 var han tilbake for fullt og spilte samtlige eliteseriekamper da KBK tok femteplassen.

– Jeg kom til Kristiansund i desember 2016 og det blåste, regnet og var kaldt. Jeg tenkte «Er det her jeg skal bo nå?». Men så ble jeg kjent med menneskene og miljøet, og trivdes med én gang. Og da skyene forsvant så jeg hvor nydelig det er i Kristiansund.

NTB_0aauaRcsxwE.jpg
Sean McDermott har aldri sluppet inn mål fra Erling Braut Haaland, tross flere møter med superstjernen. Foto: NTB

McDermott så på Kristiansund som en bra plass å videreutvikle seg som keeper.

– Jeg følte jeg var klar for at karrieren skulle skyte fart, og mener jeg har klart å få ut maksimalt i KBK. Vi kom nesten inn i topp fire en sesong eller to, jeg kom inn på landslaget gjennom prestasjoner i KBK og har hatt så mange enkeltkamper som har vært høydepunkter. Det har vært så mange oppturer gjennom de sju årene, og jeg har prøvd å nyte alt.

Se video:

Avgjørende i kvaliken

McDermotts siste kamp i år ble kvalikkampen mot Bryne på Nordmøre stadion 29. november. Der ble han helten i straffesparkkonkurransen da han reddet forsøket fra Rógvi Baldvinsson og sørget for at KBK tok seg videre til neste runde. Det endte som vi alle vet med opprykk til Eliteserien 2024.

– Det var veldig gøy å være med på å rykke opp igjen. Skader ødela litt i år, men å komme inn og bidra i straffekonken var gøy. Man vet aldri om framtiden, men hvis det er mitt siste bidrag for KBK, så var det veldig fint.

Nå skal han i første omgang kose seg sammen med familien og nyte julen, før han skal fortsette fotballkarrieren et annet sted i 2024.

– Jeg var åpen for å fortsette her, men var ikke i planene for klubben og respekterer det. Nå starter jeg fra scratch. Fotballen vil ordne seg fint, og i januar vil det nok legge seg til rette for fortsettelsen. Det er sunt med noe nytt, og det blir gøy og spennende, sier McDermott.

NTB_fX-N3hkp-i8.jpg
Sean McDermott spilte en strålende kamp mot Manchester United i 2019. Foto: NTB

Et forbilde

Kristiansund Ballklubb takker Sean McDermott for den enorme innsatsen han har lagt ned for klubben, både på og utenfor banen.

Sean har levert på et høyt nivå gjennom mange år, og er et forbilde og en ambassadør for klubben gjennom sin væremåte og ønske om at alle skal bli sett. Kristiansund Ballklubb ønsker lykke til videre i karrieren!

sean_kjetil.jpg
Sean McDermott og Kjetil Thorsen møttes fredag. Nå skal keeperen feire jul med familien, før et nytt kapittel starter i januar.