Tap ga 5.plass i 2020

KBK ledet 1-0 til pause, men Haugesund dro på i 2.omgang og ga hjemmelaget real motstand. Men tross 1-3-tap i siste serierunde, kan KBK skrive nordmørsk fotballhistorie med tidenes beste sesong.

Årets siste kamp starter forsiktig, men vi har kontroll på laget fra sildebyen, som virker famlende i starten. Både Sondre Sørli og spesielt Pemi Faris har flere sjanser. Endelig løsner det for Faris etter 30 minutter. Vi får corner, som Pellegrino tar, og Faris blir stående fri, og kan sette ballen i nettet.

Etter 39 minutter blir Sean McDermott satt på en stor prøve, men redder mesterlig. Like før omgangen er over, er Faris frampå igjen med en stor sjanse, men lagene går i garderoben med ledelse 1-0 til oss.

I andre omgang er det et annet Haugesundlag som entret banen – Jostein Grindhaug har tydeligvis brukt pausen godt. Allerede i det første minuttet av omgangen må Bent Sørmo redde ballen på streken. Men seks minutter senere starter spissen Wadji julefeiringen i Haugesund. Han lobber over Sean McDermott, og gjestene utligner. Bare et minutt senere kommer den samme Wadji i stor fart mot vår boks, og nok en ball havner i nettet bak vår eminente keeper. Det vil seg ikke for guttene våre i denne omgangen. Det er symptomatisk at Skarsem etter glimrende spill, setter ballen i stanga etter seksti minutter. Haugesund blir liggende lavt.

Etter sytti minutter byttes Sørli og Diop med Kastrati og Hopmark. Mot slutten av kampen entrer trekløveret Sivertsen, Williamsen og Solskjær banen. Faris, Sørmo og Skarsem går av. Tomålsscorer Wadji rekker også å sette sitt tredje og siste for dagen i løpet av tilleggstiden. Dermed fastsetter han resultatet til 1-3.

Dette var ikke den avslutningen på sesongen som vi hadde håpet på, for til tross for at vi i 2018 vant flere kamper enn i år, må dette karakteriseres som vår beste sesong i Eliteserien. I 2018 vant vi 13 kamper, mot årets 12 seire. Men vi har aldri scoret flere mål – 57. Vi har aldri hatt en bedre målforskjell - +12 mål. Og vi har aldri fått flere poeng – 48. Så her er det udiskutabel framgang. Vi takker Laget for nok et år med store og gode opplevelser. Vi takker også selvfølgelig Uglan for helhjertet og solid støtte gjennom hele sesongen. Uten Uglan faller en vegg i KBK-byggverket sammen.

Vi gleder oss til ny sesong i 2021, da skal framgangen fortsette. Velkommen tilbake!

Dagens lag:
1 Sean McDermott