Tapte ni minutter på overtid

KBK spilte en god bortekamp mot Brann, men den endte med et bittert baklengsmål på straffespark ni minutter på overtid.

Onsdagskampen på Brann stadion endte 2-1 til hjemmelaget. Branns Sivert Heltne Nilsen scoret på et drømmetreff i første omgang, men KBK slo tilbake ved Ruben Alte i andreomgangen. Men 90 sekunder på overtid av overtiden fikk Brann straffespark, og Joachim Soltvedt satte inn 2-1 ni minutter på overtid.

Dette var det andre møtet med Brann på halvannen uke, etter at lagene spilte 2-2 på Nordmøre stadion 20. mai. Kampen var flyttet fram til våren på grunn av Branns deltakelse i europacupspill til høsten.

KBK gikk ut i en ny 3-5-2-formasjon i Bergen. Michael Lansing startet som vanlig i mål, mens Christoffer Aasbak kom inn i midtforsvaret sammen med Dan Peter Ulvestad og Sebastian Jarl. Oskar Siira Sivertsen og Mikkel Rakneberg var vingbacker, og Heine Bruseth, Jesper Strand Isaksen og Ruben Alte utgjorde midtbanen. På topp startet Hilmir Mikaelsson og Pape Guèye.

NTB_wn_ih7sfXPs.jpg
Jesper Strand Isaksen fikk et Brann-bein mellom føttene da han skulle avslutte, men det ble ikke straffespark. Foto: NTB

Kristiansund startet positivt og skaffet corner etter få sekunder. Utover i førsteomgangen tok Brann tak i kampen og hadde det meste av ballinnehavet.

Hjemmelaget hadde et innlegg som landet på tverrliggeren, en god sjanse ved Bård Finne inne i 16-meteren og noen langskudd som gikk utenfor mål. Niklas Castro hadde den største sjansen da han fikk avslutte helt alene inne i KBK-boksen, men også dette skuddet gikk utenfor.

NTB_gJZ6FEPf2Zc.jpg
Christoffer Aasbak var tilbake i startoppstillingen. Foto: NTB

KBK var også frampå noen ganger. Jesper Strand Isaksen gikk ned i feltet tidlig i kampen, men fikk ikke straffespark. Etter 33 minutter sendte Bruseth en lang ball fram mot Guèye på KBKs høyreside, og Brann-keeper Mathias Dyngeland var først på den. Men klareringen var ikke god, og den endte hos Sivertsen, som la et nydelig innlegg på bakerste stolpe. Der raget Mikaelsson høyest, men headingen gikk utenfor.

NTB_ml3Qfn3TQbs.jpg
Oskar Siira Sivertsen slo et nydelig innlegg, og Hilmir Mikaelsson vant hodeduellen inne i Brann-feltet. Foto: NTB

Etter 37 minutter satt 1-0-scoringen for Brann, og det var et kjempetreff på en vanskeligere sjanse enn flere av dem som var skapt tidligere i omgangen. KBK-forsvaret fikk ikke klarert skikkelig, og ballen spratt ut til Sivert Heltne Nilsen på kanten av 16- meteren. Han dunket til på halvspretten og ballen suste opp i vinkelen.

1-0 sto seg ut omgangen. KBK var svært påskrudd rett etter pause, og først var det Ruben Alte som fikk muligheten i Brann-feltet. Etter fem minutter slo Sivertsen et utoverskrudd hjørnespark. Dan Peter Ulvestad løp seg fri og stanget knallhardt mot mål, men den gikk rett på Dyngeland som fikk slått over til ny corner.

KBK fortsatte det gode spillet utover i omgangen, og skaffet seg flere dødballer i bra posisjoner. Etter 66 minutter kom en stor sjanse da Guèye spilte gjennom Ruben Alte. Midtbanespilleren fyrte av fra høyresiden, men ballen snek seg dessverre over mål.

To minutter senere kom endelig scoringen. KBK fikk frispark ute til venstre, og alle trodde at Sivertsen skulle slå inn i feltet. I stedet sentret han ut til Alte på kanten av 16-meteren, og trønderen fyrte av mot mål. Dyngeland burde ha klart å holde ballen, men rotet den inn i mål slik at det sto 1-1!

NTB_yKsXO9enI0s.jpg
Skuddet fra Ruben Alte gikk i mål til 1-1! Foto: NTB

Etter utligningen ble det en svært åpen kamp på Brann stadion. Spillet svinget fra boks til boks og begge lag fikk gode overgangsmuligheter.

Sju minutter på overtid fikk Brann straffespark, da Sebastian Jarl skled og felte Magnus Warming. Forseelsen var et uhell, men likevel et riktig idømt straffespark. Joachim Soltvedt satte ballen opp i høyre hjørne med det som ble ett av kampens siste spark til 2-1.