Uavgjort i første hjemmekamp

KBK står med fire poeng på to kamper i Eliteserien. Det endte 1-1 mellom KBK og KFUM i årets første hjemmekamp.

3549 tilskuere så oppgjøret mellom to nyopprykkede lag på Nordmøre stadion. Oskar Siira Sivertsen scoret for KBK, men bortelaget utlignet kort tid etter, og det endte 1-1.

Amund Skiri gjorde tre endringer på laget som startet første seriekamp mot LSK. Med Dan Peter Ulvestad skadet, kom Håkon Sjåtil inn i forsvarsfireren, mens islendingene Brynjòlfur Willumsson og Hilmir Mikalesson spilte fra start mot KFUM.

KBK startet med dette laget: Michael Lansing - Håkon Sjåtil, Marius Olsen, Max Normann Williamsen, Mikkel Rakneberg - Sebastian Jarl, Heine Bruseth, Ruben Alte - Oskar Siira Sivertsen, Brynjòlfur Willumsson og Hilmiar Mikaelsson.

NTB_4h18qC_KsRU.jpg
Håkon Sjåtil spilte sin første eliteseriekamp fra start. Foto: NTB

Ruben Alte, som scoret i debuten forrige helg, hadde kampens to første avslutninger. Først med et skudd fra skrått hold etter tre minutter som ble slått unna av keeper, deretter med et langskudd fra 20 meter fem minutter senere.

Kaptein Max Williamsen avsluttet over mål etter et fint dødballtrekk da det var spilt 13 minutter. KBK hadde et nytt godt angrep etter 25 minutter. Oskar Sivertsen slo inn fra venstrekanten, og Mikaelsson headet over.

20240407_115424797_iOS.jpg
Hilmir Mikalesson fikk en god sjanse i første omgang. Foto: Terje Stamnes

KFUM fikk sin første store sjanse da halvtimen var spilt. Håkon Helland Hoseth ble spilt fri i boksen, og Michael Lansing vartet opp med en kjemperedning.

To minutter før pause fikk KBK straffespark. Oskar Sivertsen fikk sjansen fra elleve meter, og satte inn 1-0 til KBK.

NTB_LDTELFgt9Jc.jpg
Oskar Siira Sivertsen scoret på straffespark. Foto: NTB

Men på overtid i første omgang kom også utligningen. Etter en corner havnet ballen ute i returrommet, og Hoseth banket ballen i mål til 1-1.

KFUM fikk andreomgangens første store mulighet etter 58 minutter. Petter Nosa Dahl fikk god tid til å avslutte inne i KBK-feltet, og han tuppet ballen mot hjørnet. Men Lansing slo ut til corner.

Etter dette presset KBK mer og mer, men KFUM fikk en ny stor sjanse med 72 minutter på klokka. KBK-forsvaret var uoppmerksomme på et frispark, fikk avsluttet fra kort hold. Igjen sto Lansing i veien for bortelaget.

Etter 86 minutter hadde Håkon Sjåtil en fantastisk inngripen da han hindret skudd med en takling i siste liten. Han fikk samtidig krampe og måtte byttes ut.

KBK skapte for lite i andre omgang, og klarte ikke å sette Emil Ødegaard på prøve. Dermed endte det 1-1 på Nordmøre stadion. Fasiten er fire poeng på de to første eliteseriekampene.

Pape Habib Guèye, Franklin Nyenetue, Jesper Strand Isaksen, Haakon Haugen og Wilfred George kom inn som innbyttere i løpet av kampen.