Uavgjort i generalprøven

Det endte 1–1 i siste KBK-kamp før Eliteserien sparkes i gang.

Pape Habib Guèye ga KBK ledelsen i 1. omgang, men en sen utligning av Claudio Braga sørget for 1-1 mellom KBK og Aalesund søndag ettermiddag.

Med Hilmir Mikaelsson borte med U21-landslaget til Island, og litt sykdom i troppen, var det dette laget som startet for KBK: Michael Lansing, Max Normann Williamsen, Marius Olsen, Dan Peter Ulvestad, Mikkel Rakneberg, Sebastian Jarl, Ruben Alte, Heine Bruseth, Franklin Nyenetue, Brynjòlfur Willumsson og Pape Habib Guèye.

På benken satt: Serigne Mor Mbaye, Johannes Wiig, Jesper Strand Isaksen, Wilfred George Igor, Håkon Sjåtil, Awet Alemseged og Isak Hagen Aalberg.

20240324_122931074_iOS kopi.jpg
Heine Gikling Bruseth var livlig i KBKs generalprøve mot Aalesund. Alle foto: Terje Stamnes

Ledelse til pause

KBK hadde ballen mest i 1. omgang, og prøvde å spille seg fram til muligheter fra kantene. Ruben Alte var svært nær å få tåa på et lavt innlegg tidlig i omgangen. Aalesund var også farlig frampå, og gode blokkeringer fra KBK-forsvaret gjorde at skuddene ikke gikk på mål. Michael Lansing vartet også opp med en flott redning etter 25 minutter.

Franklin Daddys Boy måtte dessverre gå av med en skade uti omgangen, og Jesper Strand Isaksen kom inn slik at Ruben Alte ble flyttet opp på høyre kant.

Med seks minutter igjen av omgangen kom Alte til en innleggsmulighet fra sin høyreside. Innlegget ble slått lavt inn foran mål, og Guèye banket inn 1-0 i nærmeste hjørne.

20240324_123559382_iOS kopi.jpg
Pape Habib Guèye var frampå flere ganger for KBK, og scoret mot sitt gamle lag. Alle foto: Terje Stamnes

Utlignet etter corner

Andre omgang hadde det samme kampbildet. KBK hadde det meste av ballinnehavet, og kontrollerte kampen i store perioder. Men det resulterte ikke i mange målsjanser.

Et nytt angrep på høyresiden endte med at Willumsson fikk et lavt innlegg inne i boksen, og Sten Grytebust i AaFK-målet reddet skuddet som gikk i tverrligger og ut på banen igjen.

I de siste ti minuttene av kampen overtok Aalesund initiativet i kampen. Bortelaget skapte flere gode sjanser, og til slutt kom utligningen. Et innoverskrudd hjørnespark fra venstresiden landet på hodet til Claudio Braga, og dermed var det 1-1 etter 87 minutter.

20240324_135132145_iOS kopi.jpg
Aalesund utlignet rett før slutt. Alle foto: Terje Stamnes

Det ble også sluttresultatet i kampen, i en generalprøve der KBK ikke var på sitt aller beste. Nå ser vi fram mot seriepremieren Lillestrøm–Kristiansund mandag 1. april kl. 17.00! Første hjemmekamp i Eliteserien blir KBK–KFUM søndag 7. april kl. 14.30.