Ungt spisspar sendte KBK videre i cupen

Marius Weidel og Leander Næss Alvheim fikk starte sammen på topp. Og begge takket for tilliten med scoring da KBK vant i første cuprunde.

Kristiansund Ballklubb vant onsdag kveld 2-0 borte mot Tomrefjord i første runde av fotball-NM.

Som ventet var det mange endringer i Christian Michelsens startoppstilling fra seriekampen mot Jerv i helga. Serigne Mor Mbaye startet i mål, mens Isak Hagen Aalberg fikk sin KBK-debut i midtforsvaret, der han startet sammen med Marius Olsen og Aliou Coly.

Oskar Sivertsen og Isaac Annan var på vingbackene, med Marius Broholm, Mikkel Ceïde og David Agbo på midtbanen. På topp var det et ungt spisspar med Marius Weidel og Leander Næss Alvheim.

IMG_94101.jpg
Tilskuerne i Tomrefjord fikk oppleve både vind, regn og sol i løpet av cupkampen.

Det var vanskelige spilleforhold i starten av kampen. I tillegg til vindkast som tok tak i ballen ble det snart mye nedbør, og på en litt ujevn gressbane ble det vanskelig for lagene å skape ordentlige muligheter.

Tomrefjord yppet seg, og kom seg inn i KBKs 16-meter ved flere anledninger. Hjemmelaget hadde et godt skudd blokkert og fikk en annen sjanse ut av ingenting da vinden tok tak i ballen og nesten fintet ut hele KBK-forsvaret.

KBK klarte å ta mer tak i kampen utover i omgangen, og Marius Broholm skjøt i stolpen midtveis etter en halvtime. Deretter fikk både Alvheim og Agbo gode sjanser uten å score. Dermed sto det 0-0 til pause.

IMG_94191.jpg
KBK-troppen under tak.

Fem minutter ut i andre omgang løsnet det endelig for KBK. Marius Broholm gikk med ballen sentralt og la ut til Oskar Sivertsen på høyrekanten. Han fikk ballen bak seg, men kom til innleggsposisjon og fant Marius Weidel foran mål. Den unge spissen banket ballen i mål til 1-0 for KBK.

Nå var det blitt sol og medvind for KBK, og forskjellen mellom lagene ble mer tydelig enn den var i starten av kampen.

Weidel kunne scoret sitt andre mål kort tid senere, men skjøt over mål. Han ble senere erstattet av Moses Mawa, som fikk en nøkkelrolle da KBK gikk opp til 2-0 etter 79 minutter.

IMG_93951.jpg
Det var ikke bare vind og regn. Det var sol før kamp (da dette bildet ble tatt), og en del sol i andre omgang.

Mawa snappet ballen da Tomrefjord rotet i forsvaret, og la inn foran mål. Der var Leander Næss Alvheim på plass, og helten fra Ranheim-kampen satte inn KBKs andre scoring for kvelden.

Etter 86 minutter ble Awet Alemseged byttet inn til sin A-lagsdebut for KBK, og fikk en god sjanse rett etterpå. Da kampen var på vei inn mot overtid, kom også 15-åringen Eirik Erstad Nyland inn til sin debut da han ble byttet inn sammen med Bendik Brevik.

IMG_94301 kopi.jpg
Målscorer Leander Næss Alvheim (til venstre) jubler sammen med den unge debutanten Eirik Erstad Nyland etter cupseieren mot Tomrefjord.

Det ble ikke flere mål, og dermed vant KBK 2-0 borte mot Tomrefjord i første runde av fotball-NM.

Neste runde i cupen spilles torsdag 1. juni. Hvem som blir KBKs motstander, blir klart etter at alle kampene i første runde er ferdigspilt i morgen kveld.