NTB_QO6H-T3wo4Y

Ute av cupen etter tap mot Godset

Fotball-NM endte i tredje runde for KBK. Onsdag ble det tap borte mot Strømsgodset.

To scoringer i løpet av de siste fem minuttene av første omgang ødela mye for KBK, som tapte 0-4 mot Strømsgodset på Marienlyst.

KBK spilte 2-2 borte mot samme lag for tre dager siden, og det ble gjort noen endringer i startoppstillingen fra den gang.

Mbaye har vært cupkeeper så langt, og ble valgt mellom stengene. Med Williamsen og Ulvestad ute, ble Haugen valgt på høyreback og Aalberg som midtstopper. Med seg hadde de Olsen og Rakneberg, og dermed hadde KBKs forsvarsfirer en snittalder på 19,8 år.

Willumsson fikk seg også en skade sist, så Strand Isaksen kom inn på midtbanen og var dagens kaptein. Der startet også Jarl og Alte. Nyenetue ble valgt i stedet for Mikaelsson i fronttrioen sammen med Sivertsen og Guèye.

NTB_TkAiqc0MFX4.jpg
Jesper Strand Isaksen var kaptein for KBK mot Strømsgodset. Foto: NTB

Scoret på langskudd

Strømsgodset hadde ballen mest i starten, men skapte ingen målsjanser før Marcus Mehnert sleivet avslutningen sin rett til Mbaye fra ti meter da det var spilt et kvarter.

Godsets ledermål kom helt ut av det blå etter 25 minutter. Kreshnik Krasniqi fikk rom til å fyre løs fra 25 meter, og ballen føk i nettet til høyre for Mbaye.

NTB_8XwDtaD5bOs.jpg
Strømsgodset tok ledelsen på et godt plassert langskudd. Foto: NTB

Minuttet senere fikk Franklin Nyenetue KBKs foreløpig største sjanse da han dro seg innover i feltet og avsluttet med venstrefoten, men skuddet gikk utenfor.

Dette startet en fin periode for KBK. Først oppsto en situasjon som kunne endt med straffespark, men dommeren vinket spillet videre. Så fintet Guèye seg fram på høyrekanten og leverte motsatt til Sivertsen, som ikke kom seg til avslutning.

Strømsgodset doblet ledelsen etter 41 minutter. Hjemmelaget fikk spilt seg altfor enkelt gjennom midt foran KBK-målet, og Herman Stengel satte inn 2-0.

Og på overtid i første omgang satt også det tredje for Godset. Logi Tomasson fikk gå med ballen inn fra venstre, og satte inn 3-0 i lengste hjørne rett før pause.

Skapte ikke nok

Det ble en tøff jobb for KBK å ta igjen tremålsledelsen i løpet av de siste 45 minuttene. Vi fikk en stor mulighet til å redusere etter 52 minutter, da Guèye serverte til Nyenetue på en kontring, men vingen brukte litt for lang tid på å komme til avslutning slik at den ble blokkert.

Mehnert kom nært etter 65 minutter, da hjemmelaget kontret, men skuddet gikk utenfor.

Det var lite sjanser i andre omgang, men etter 82 minutter fikk Mehnert til slutt uttelling. Han kom seg helt fri foran Mbaye og satte inn 4-0. Dermed var alt håp om cupavansement ute for KBK.

KBK skapte ikke nok til å true Strømsgodset. Oskar Sivertsen kom til to avslutningsmuligheter mot slutten av kampen, men det ble ikke scoring. Franklin Nyenetue burde ha scoret for KBK da det var spilt 90 minutter, men banket en retur i tverrliggeren fra kort hold.

På overtid vartet Mbaye opp med flere gode redninger som hindret Godsets femte scoring. Det endte 4-0 på Marienlyst.