Weidel tatt ut på Norge G18: – Vi er veldig stolte

– Viktig å ha spillere med fersk internasjonal erfaring som kan sette standarder i hverdagen for de andre, sier utviklingsleder Leo Totev.

Marius Weidel (født 13. juni 2005) tar et nytt steg på aldersbestemte landslag. For første gang skal han være med på samling med Norge G18.

På samlingen i Portugal, som starter 7. juni, venter kamper mot England, Portugal og Australia.

Spissen har tidligere tellende landskamper på både G16- (2) og G17-landslaget (2). Han har også ett landslagsmål (mot Mexico) på CV-en.

– KBK er veldig stolte over at Marius på ny skal representere klubben med kamper med flagget på brystet senere i juni. Landskamper er en flott referansearena og vi er glade på vegne av Marius at han får denne muligheten, sier utviklingsleder Leo Totev i Kristiansund Ballklubb.

Målskårer-instinkt

Weidel ble tatt opp i A-stallen før årets sesong og er en spiss med nese for mål. Frei-gutten har vært en del av NEAS Akademiet siden 2017 og ble formelt klar for KBK i januar 2020.

I koronasesongen ble han kåret til årets nykommer i utviklingsavdelingen på grunn av sine prestasjoner i sin første sesong i mørkeblått. Weidel har naturlige instinkter som målskårer og tilrettelegger, han avslutter like godt med begge bein og har stor gjennombruddskraft med sin hurtighet.

I vinter har han lagt ned et godt arbeid i treningsrommet for å bli enda sterkere og mer robust for å være klar for OBOS-ligaen. Han er nå tilbake for fullt igjen etter et skadeavbrekk i innledningen av vårsesongen.

weidel2.jpg
Marius Weidel ble tatt opp i A-stallen før årets sesong, og er én av de mange unge talentene i KBK.

Flere på landslaget

Weidel debuterte i Eliteserien mot Vålerenga 10. juli i fjor. I år har han spilt én kamp for A-laget, cupkampen mot Tomrefjord, der han også scoret det første målet.

Han er den tredje KBK-spilleren på guttesiden som på kort tid er uttatt til å spille offisielle landskamper etter Herman Opsahl (G15) og Eirik (G16 - nettopp tatt ut for 2.gang).

Og på fredag ble det klart at KBK Kvinners keeper Kristin Kämpe Aass er tatt ut til J15-troppen som skal på Equinor talentleir i Porsgrunn 19.-23. juni.

– Foruten at dette selvsagt er verdifullt for spillerne selv, er det vel så viktig for lagkameratene og treningsgruppene våre å ha spillere med fersk internasjonal erfaring som kan bidra til å sette standarder i hverdagen for de andre, sier Totev.

Kampene for Norge G18 i Portugal spilles slik:

• 9. juni: Norge - England
    • 11. juni: Norge – Portugal
    • 13. juni: Norge - Australia

– Vi gleder oss til å følge turneringen i Portugal tett, sier Totev.