weidel

Yngstemann på A-laget og scoring mot England

Marius Weidel (18) håper å bli med videre i landslagstroppen etter både debut og scoring mot England.

– Det var veldig artig og veldig stort, selvfølgelig. Jeg føler at jeg tok vare på sjansen, sier Marius Weidel.

KBK-spissen, som nylig fylte 18 år, var tidligere denne måneden på sin første samling med Norges G18-landslag. Der spilte Norge tre kamper, og Weidel markerte seg allerede fra start.

40 minutter ut i debutkampen mot England, satte Frei-gutten inn 1-0 for Norge.

– Det var et fint angrep som endte med at Marius kom tilnærmet alene med keeper. Han var presset, men scoret med en bra avslutning fra skrått hold, sier landslagstrener Per Inge Jacobsen om da KBK-spilleren ga Norge ledelsen.

Mye god erfaring

Det endte til slutt 2-2 mellom Norge og England. Videre spilte G18-landslaget mot vertslandet Portugal og mot Australia i løpet av samlingen. Weidel startet mot England, og kom inn som innbytter i de to neste. Dermed er han godt i gang med tre kamper for Norge G18.

– Det var kjempeartig! Jeg tok med meg mye erfaring, og det var bra matching vi fikk. Det var tøffe kamper, og artig å få spilt mot gode spillere, sier han.

Han opplevde at det var et veldig høyt nivå på trening og i kamper med Norge G18.

– Treningshverdagen her i KBK er tøff den også, så det kan virkelig sammenlignes. Nå håper jeg at jeg blir tatt med på neste landslagssamling også. Jeg føler at jeg gjorde en grei samling nå, så da håper jeg at jeg viste meg god nok til å bli med videre.

Se videointervju med Weidel her:

Ansvar som yngstemann

I KBK er målet for sesongen å bidra så mye han kan, og ta vare på sjansen om han får spilletid. Så langt denne sesongen har det blitt én kamp for førstelaget, i cupkampen mot Tomrefjord. Da scoret han også KBKs første mål.

Weidel er A-lagets yngste spiller i år. Det gjør at han får ekstra ansvar med å ordne opp etter treninger og kamper.

– Det er artig å være yngst og være oppe på A-laget, og så kommer det også med flere ting. Det er ikke bare-bare å være yngst, heller! Det er alt fra rydding og å samle baller, flytte mål og så videre. Det er bare sånn det er, alle har vært gjennom det, og nå er det min tur!

Flere på landslaget

Norge G18 skal møte Latvia, Ungarn og Gibraltar i den første runden i EM-kvalifiseringen i oktober. Før det skal Norge spille en firenasjonersturnering i Danmark i september mot Danmark, Polen og Sverige.

Også to andre KBK-spillere har nylig vært på landslagssamling. Max Williamsen spilte to kamper mot Skottland for Norge U21, mens Eirik Erstad Nyland var med på samling med G16-landslaget. Nyland kjente på en skade og var derfor ubenyttet reserve i løpet av samlingen.