Kristiansund Ballklubbs historie

KBK har en historie full av lidenskap og store øyeblikk, men mest av alt en historie om fellesskap og utvikling.

En region rik på fotballhistorie

Kristiansund har i snart 100 år hatt mange fotballklubber som har bidratt til et enormt fotballengasjement i byen og regionen. Vi kan nevne dagens aktuelle lag; Braatt, Clausenengen Fotballklubb (CFK), Dahle, Goma, Kristiansund Fotballklubb (KFK), Nordlandet og Frei.

I tidligere perioder har noen av lagene nærmet seg nasjonalt toppnivå, men det ble vanskeligere å markere seg i norsk toppfotball.

KBK-Sandefjord-Økland-Torske.jpeg
KBK tar seriegullet i 1. divisjon på hjemmebane i 2016. Sverre Økland (til venstre) og Tor Erik Torske.

I hovedsak skyldes dette en stadig sterkere nasjonal konkurranse, men for våre lag ble også konkurransen på den lokale arena noe av det som forhindret fremgang. Etter hvert ble det klarere at uten samarbeid lokalt, ville det være vanskelig å satse nasjonalt.

Nordmøre har produsert en rekke gode fotballspillere, for eksempel Ole Gunnar Solskjær, som hevdet seg som en av norsk fotballhistories største talenter. De nordmørske spillerne befant seg dessverre oftest utenfor regionen når de var på topp. Uansett beviste dette at vår region kan skape talenter som kan være med å forme et nasjonalt topplag på sikt.

Dette var også bakgrunnen til at det i flere tiår var flere gode forsøk på å slå ressursene sammen – i første rekke på A-lagsnivå. Som følge av den sterke klubbfølelsen som alle klubbene hadde bygget opp gjennom lang tid, stoppet de fleste forsøk.

En samlet klubb for Nordmøre

I løpet av 2002 og 2003 var behovet for felles satsing sterkere enn noen gang, ikke minst som følge av flere år med svake sportslige resultater i regionen. Spillere, trenere og administratorer gjorde sitt beste, men det var ikke enkelt når de fleste av de beste spillerne forsvant før de etablerte seg på de lokale lagene.

Gjennom entusiasme og sportslig suksess har KBK blåst nytt liv i Nordmøre.

— Hans Mellemsæther, markedssjef Sparebank 1 Nordvest

Den stadige oppbyggingen av nye lag tærte på de lokale spillerressursene, og man innså at en endring måtte til. Selve gjennombruddet skjedde da SpareBank 1 Nordmøre presenterte sitt bidrag og en retning fremover.

Under forutsetning av at de to ledende klubbene i byen, CFK og KFK, samarbeidet om en felles satsing på toppfotball, tilbød de 2.250.000 kroner. Dette skulle gå til utvikling av en felles klubb og fotballidentitet i Kristiansund og Nordmøre. Kristiansund Ballklubb ble født.

7 - Trygve Joakimsen.jpg
Tårer etter at opprykket til Eliteserien var sikret.

Resultatforbedring hvert år

Dette har vist seg å være en suksessfaktor for KBK, noe vi har sett i klubbens vekst sportslig, på tabellen og ikke minst for den regionstoltheten som har vokst på Nordmøre.

Klubben har alltid hatt mål om å bygge stein på stein, sultne på seier og motivert for å spille god fotball. Etter oppstarten rykket laget opp i 2. divisjon i 2005, og opp i OBOS-ligaen i 2012. Det var alltid resultatforbedring hvert eneste år, takket være beinhard jobbing og målrettet fokus.

I 2016 rykket KBK endelig opp i Eliteserien, og beviste at satsingen som ble gjort i 2003 hadde lyktes. Allerede i klubbens første år i Eliteserien leverte vi en solid prestasjon med en flott 7.-plass i 2017.

I 2018 klatret vi opp på en solid 5.-plass, og i 2019 landet vi godt på 6.-plass. Samme år spilte KBK treningskamp mot Manchester United foran et fullsatt Ullevaal stadion.

I 2020 ble det 5.-plass og ny poengrekord, mens 2021-sesongen endte med en respektabel 6.-plass.

Nedrykk – men rett opp igjen i jubileumsåret

2022 ble et tøft år for KBK, og tross sterk og iherdig kjemping endte vi på marginalt vis på 15.-plass og rykket ned til OBOS-ligaen.

Klubben brukte 2023-sesongen i OBOS-ligaen godt, og bygget opp en ny tropp med mange unge, lokale spillere. Det endte med et nytt opprykk til Eliteserien da KBK vant playoff-finalen på Intility Arena 10. desember 2023.

Dette var en perfekt avslutning på klubbens jubileumsår. 2. september 2023 var det 20 år siden KBK ble stiftet, og jubileet ble markert med bærekraftskonferanse, jubileums- og bursdagskamper, en egen jubileumsdrakt, navneendring til Nordmøre stadion, minikonferanse og jubileumsfest. Aksjon Thorsen dette året var en gåtur fra Bryn stadion – der KBK spilte sin første kamp 23. april 2004 – til Nordmøre stadion.

Kristiansund Ballklubb er Laget for Lidenskap og hele Nordmøres fotballklubb!

2023historie.jpg
Jubel for opprykk til Eliteserien i 2023. Foto: NTB

Fakta om KBK

• 2003: KBK etaberes på initiativ fra Clausenengen FK, Kristiansund FK og Sparebank 1 Nordmøre