Haakon er tatt ut på landslaget

Enda en KBK-spiller tar steget til det norske landslaget. Haakon Haugen er tatt ut på Norges G16-landslag for første gang!

Mange unge spillere tar store steg i Kristiansund Ballklubb. Snittalderen på KBK-laget som møtte Bryne i OBOS-ligaen på søndag var 23,5 år for startelleveren og 22,8 år for alle 14 som spilte kampen.

Og nå er det klart at KBK har enda en landslagsspiller i klubben. Haakon Haugen er for første gang tatt ut i troppen for Norge G16.

Han skal være med på landskamper mot England i perioden 9. oktober til 14. oktober. Samlingen finner sted på St. Georges Park, som er treningsanlegget for alle Englands landslag. Norge skal møte England i kamper 11. og 13. oktober.

– Det er veldig fortjent! Han har levert godt over tid, og det er mye hardt arbeid som ligger bak. Vi er stolte og glade for uttaket, sier Eirik Ranheim, hovedtrener for KBK 2.

haugen3.jpg
Haakon Haugen har trent med førstelaget den siste tiden.

Haakon Haugen er født 10. januar 2007 og kom til Kristiansund Ballklubb fra Frei etter 2020-sesongen. Denne sesongen har han fem kamper og ett mål for KBK 2 i Norsk Tipping-ligaen, i tillegg til kamper for G16- og G19-lagene.

– Mareritt å spille mot

Haugen er spiss/kantspiller, og beskrives av Ranheim som en spiller som aldri gir seg.

– Han er en veldig god presspiller, har stort fart og gode avslutninger. Han er et mareritt å spille mot for forsvarsspillere, sier Ranheim.

De siste ukene har Haugen vært med på førstelagstreningene i KBK. Der har han fått prøve seg mot spillere med masse erfaring fra Eliteserien og OBOS-ligaen.

– Det har gått veldig bra. Han er en som både kan ta imot og gi juling, og har ferdigheter som gjør at han passer godt inn i seniorfotballen.

haugen1.jpg
Haakon Haugen får instruksjoner fra hovedtrener Amund Skiri.

Sju landslagsspillere

Eirik Erstad Nyland er ikke med i troppen denne gang, på grunn av en skade. Midtbanespilleren har vært fast på Norge G16 det siste året.

Kristiansund Ballklubb har nå en rekke spillere på de norske landslagene: Max Normann Williamsen var med i forrige tropp for Norge U21. Både Heine Gikling Bruseth og Oskar Siira Sivertsen spilte i U19-EM for Norge i sommer. Marius Weidel debuterte med scoring mot England for Norge G18 i juni. Eirik Erstad Nyland er vanligvis med i Norges G16-tropp som Haakon Haugen nå er en del av, mens Herman Sjåvik Opsahl debuterte for Norge G15 tidligere i år.